illlogo
Search
Generic filters
Search
Generic filters

Het geheim van goede productreviews: een obsessie voor spreadsheets

Iconov journalisten gaan ver om te kijken welke producten onze testen kunnen doorstaan. Bij het uitproberen en beoordelen van producten kunnen er zelfs elektrische schokken of brand ontstaan. Dit klinkt gevaarlijk maar maak je geen zorgen, we zijn voorzichtig. Voor onze Iconov journalisten is het gevaar van productbeoordelingen niet gerelateerd aan fysieke veiligheid. Voor ons is het grootste risico dat we er niet in slagen om na alle testen de data goed te analysen, de informatie te begrijpen en deze correct naar jullie toe te communiceren. Daarom zijn alle mensen die bij Iconov werken echte data nerds.

In onze productbeoordelingen testen we vaak tientallen producten waarbij we elk product op meerdere details beoordelen. We kunnen producten beoordelen op tien punten, inclusief gebruiksvriendelijkheid, duurzaamheid en een geld-terug-garantie. Samengevat: we zijn geobsedeerd door productbeoordelingen en halen er veel plezier uit om goede producten positief te belichten. Niets is leuker om bijvoorbeeld goed werkende techniek en kwaliteit in actie te zien. Zoals u zich kunt voorstellen is het best een klus om tot een goede productbeoordeling te komen. Er is immers veel dat bijgehouden en gedocumenteerd moet worden. Elk product heeft verschillende eigenschappen en alle producten moeten op een consistente en eerlijke worden beoordeeld. Hoe is het dan mogelijk is om zoveel verschillende producten tegelijk op een goede manier te kunnen vergelijken?

Ons antwoord: door gebruik te maken van vergelijkingstabellen.

Vergelijkingstabellen zijn spreadsheets met kleurcodes die de sterke en zwakke punten van een bepaald product aangeven. Verticaal langs de y-as noteren we alle producten en modellen die gaan beoordelen op een rijtje. Horizontaal langs de x-as hebben we verschillende kolommen. Elk kolom heeft een eigenschap die belangrijk zou kunnen zijn bij het kiezen van het product. Een eigenschap is bijvoorbeeld iets wat het product doet dat jouw probleem oplost en daardoor jouw leven iets beter maakt. De eigenschappen die we het belangrijkst achten komen op de eerste plaats en wegen zwaarder. Dus, bijvoorbeeld, in een vergelijkingstabel voor de beste stofzuiger van 2020 is “zuigkracht” de eerste kolom, gevolgd door “gebruiksvriendelijkheid” en “duurzaamheid”. Het gemak waarmee je de elektriciteitskabel van je stofzuiger oprolt (iets wat we minder belangrijk vinden dan de algemene kwaliteit) is acht kolommen verder en komt na aspecten als het verwisselen van de filter of het geluidsniveau.

Terwijl het Iconov testpanel met deskundige journalisten de testen uitvoeren vullen ze elke cel van de vergelijkingstabel in met een beoordeling. Als ze klaar zijn vullen ze ook elke cel van de vergelijkingstabel in met een kleurcode, zodat ze gemakkelijk kunnen worden gescand. Hoe feller de kleurtint, hoe beter het cijfer: Een product met verschillende uitstekende eigenschappen zal een kolom hebben die er zo groen uitziet als zomergras. Een kolom met een felrode kleur heeft de jury niet kunnen overtuigen en heeft een slechte beoordeling ontvangen. Alles wat middelmatig is krijgt de kleur geel. Het is vaak vrij snel duidelijk of we te maken hebben met een goed of een slecht product. Maar het komt ook wel eens voor dat het ene product uitblinkt in ABC en het ander in XYZ. In dat geval is de uiteindelijke conclusie moeilijk te beoordelen.

Voor iemand die niet dagelijks werkt met dit soort productbeoordelingen zal een goede vergelijkingstabel er uitzien als een veelkleurig dambord dat bezaaid is met gedetailleerde omschrijvingen en commentaren. Maar voor ons is een goede vergelijkingstabel iets dat eruit ziet als een waar kunstwerk. Een Iconov spreadsheet doet ons soms denken aan een schilderij van Mondriaan. Het mooie is dat de spreadsheets de basis vormen van onze artikelen die onze lezers uiteindelijk zien. Een vergelijkingstabel geeft de resultaten van onze rapportages en testen weer en biedt een verhelderende blik om uiteindelijk tot een goede productbeoordeling te komen. Ons doel is uiteindelijk om een product te kiezen en aan te bevelen waar we volledig achter staan. Als we eenmaal de testen hebben gedaan en alle kolommen hebben ingevuld is het enige wat we nog moeten doen een product beoordeling schrijven.

Vergelijkingstabellen zijn een kritisch onderdeel van ons werk. Het is zelfs zo belangrijk dat spreadsheets voor alle Iconov journalisten een verplicht onderdeel van het rapportageproces is geworden. Redacteuren die later in het publicatieproces ‘productfavorieten’ moeten evalueren hebben de mogelijkheid om snel te kijken naar kleurcodes, de toegepaste methodologie en dataverzameling om zo de keuze van de schrijver te begrijpen. Voor elke productbeoordeling zijn zijn er veel verschillende variabelen die van belang zijn. Het gebruik van een systeem met behulp van vergelijkingstabellen hekpt echt om reviews te vereenvoudigen en duidelijk te maken welke punten het zwaarst wegen.

Een belangrijk voordeel van vergelijkingstabellen is dat ze onze journalisten helpen bij het maken van goede en eerlijke vergelijkingen. Uiteindelijk is een spreadsheet met de juiste beoordeling van producteigenschappen het geheime sausje van alle Iconov reviews. We hebben er geen belang bij om beweringen de wereld in te gooien – we willen echt laten zien waarom het ene product relatief beter is dan het andere. Het gaat er niet alleen om dat je kan zeggen dat een bepaald product geweldig is. Ons streven is om de lezer echt te helpen bij het vergelijken van producten op basis van bepaalde punten die de doorsnee consument belangrijk acht. Misschien wil je als lezer weten welk product het beste resultaat geeft of welke het snelst werkt in vergelijking met een ander product. Als consument kan je een favoriet product hebben omdat je bepaalde eigenschappen belangrijker vindt hoewel dat misschien niet onze keuze is.

Vergelijkingstabellen fungeren ook als een soort institutioneel geheugen, waarin alle informatie die onze journalisten tijdens het testen hebben geleerd, maar die niet in de gids is opgenomen, wordt opgeslagen. (Ik weet dat het moeilijk te geloven is dat we iets uit onze gidsen laten, die vaak voorbij de 10.000 woorden reiken, maar dat doen we wel!) Wanneer een toegewijde lezer bij ons sociale team tweet met een hyperspecifieke vraag over hoe twee producten met elkaar te vergelijken zijn, weten we dat we waarschijnlijk het antwoord slechts een klik verwijderd hebben.

Vergelijkingstabellen zijn niet alleen sjablonen die Iconov-schrijvers moeten invullen. Ze zijn een spiegelbeeld van hoe we denken, zelfs in ons persoonlijk leven. Als we op zoek gaan naar de perfecte elektrische tandenborstel bouwen we een Google-fiche met een vergelijkingstabel waarin de prestaties, de winkeliers en de prijzen worden gewogen, met een kleurcodering en een handgreep. Het winkelen van producten is soms een nachtmerrie en we hopen dat een spreadsheet de pijn zal verzachten.

We doen dit uitgebreide onderzoek, testen, kleurcodering, noteren, rangschikken en “schaduwgooien” zodat u dat niet hoeft te doen. We verwachten niet dat de lezers elke keer dat ze een paar schoenen nodig hebben een ingewikkelde vergelijkingstabel maken (soms zijn het de beste schoenen die het eerst passen). Maar we zijn gepassioneerd in de overtuiging dat onze strenge tests en analyses u zullen helpen om de dingen te kiezen die uw problemen daadwerkelijk zullen oplossen en uw leven beter zullen maken. Zoals we altijd zeiden, we overdenken de dingen zodat u ze kunt onderschatten. En vergelijkingstabellen helpen ons om onze vele, vele gedachten te begrijpen.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Deel je commentaar en laat ons weten wat je vindt.x
()
x
Iconov
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0