illlogo
Search
Generic filters
Search
Generic filters

Hoe winkel je veilig online?

Stel je dit scenario voor; Je hebt online een geweldige deal gevonden en je oog laten vallen op die ene rugzak die je al maanden in de gaten houdt. Je hebt een bestelling geplaatst, betaalt en na een paar dagen komt je pakketje aan. Met spanning maak je de verpakking open, om vervolgens te beseffen dat de afwerking er anders uitziet dan op de foto’s. En dat het rijgen van de naden al begint te ontrafelen. Wat een deceptie. Bij nader inzien begin je jezelf af te vragen…Is dit wat ik heb besteld? Je bent teleurgesteld en blijft sprakeloos achter.

Onze missie is om koste wat het kost te voorkomen dat dit met u gebeurt. Daarom raden we op onze site alleen (web)winkels aan die we zelf kennen en vertrouwen. Bedrijven die we ook onze eigen familie en vrienden aan zouden bevelen. Betrouwbaarheid van de partij waar je mee in zee gaat, is belangrijk. Dit vertrouwen wordt nog belangrijker in de decembermaand of rond dagen zoals Prime Day en Black Friday. Als de drukte bij (online) winkeliers toeneemt, ontstaan er makkelijker foutjes en misverstanden. Daarom is het van belang rond drukke periodes nog alerter te zijn.

Is deze verkoper betrouwbaar?

We checken  verkopers het hele jaar door. Maar die behoefte wordt veel duidelijker tijdens bijvoorbeeld de feestdagen, wanneer de drukte toeneemt en alle winkeliers flink aan het werk moeten. We zien dan ook dat webwinkels en platforms als Amazon of Bol.com veel meer bestellingen moeten verwerken dan op enig ander punt in het jaar. In feite is het zo dat in tijden van schaarste of wanneer er sprake is van problemen in de toeleveringsketen, Amazon nog zwaarder leunt op verkopers van derden.

Het feit dat er meer opties beschikbaar zijn, is een reden te meer om elke verkoper grondig te onderzoeken. Kleinere winkels op sites als Amazon en Bol.com hebben mogelijk een ander retourbeleid. Of ze hebben tragere verzendtijden dan hun host-sites. Dat is een van de redenen waarom we niet noodzakelijkerwijs kiezen voor grote online winkels boven kleinere retailers, wanneer we scannen op goede deals of aantrekkelijke aankopen. Hieronder beschrijven we hoe het Iconov team webwinkels en retailers op betrouwbaarheid selecteert:

Zoek naar beoordelingen van detailhandelaren.

Een eenvoudige Google-zoekopdracht (bedrijfsnaam + klantenreviews) is vaak al voldoende om uitgebreide productbeoordelingen van een winkelier op te kunnen zoeken. Neem individuele beoordelingen met een korreltje zout; zoek in plaats daarvan naar rode vlaggen. Zoals bijvoorbeeld het herhaaldelijk niet uitvoeren van bestellingen of het versturen van verkeerde artikelen. Ook pogingen om klanten na de aankoop te bellen om een ander product te verkopen, zijn een factor. En meerdere gevallen van slechte klantenservice. 

Lees het beleid.

Scan de website (u vindt over het algemeen informatie over de klantenservice helemaal onderaan de homepage). Lees op een platform zoals Bol.com het beleid van de individuele verkoper (klik op de naam van de verkoper in de productlijst). Vaak staat er informatie met betrekking tot verzending, retourzendingen en garantie-informatie. Bij Iconov geven we de voorkeur aan een jaar fabrieksgarantie voor nieuwere en duurdere artikelen. Voor refurbs (opgeknapte of gerepareerde tweedehands producten) geven we de voorkeur aan een garantie van 30 dagen als het artikel goedkoop is en 60 dagen of meer voor dure of geavanceerde elektronica. Zoals camera’s of tv’s. Daarnaast controleren we altijd of er een eerlijk retourbeleid is. 

Bekijk de online betaaldiensten.

 Een goede manier om een webwinkel op betrouwbaarheid te controleren, is door te kijken of er bij het afrekenen bekende betaalmogelijkheden worden aangeboden. Het gaat dan om iDeal, PayPal of Amazon Pay. Een veelgebruikte en gangbare betaalportaal is niet noodzakelijk een garantie voor een goede klantenservice of een goed beleid. Maar op basis van onze ervaringen geeft het een goede indicatie of je met een legitieme retailer te maken hebt. 

Opnieuw bezoeken en herhalen. 

We controleren regelmatig de algemene voorwaarden van winkeliers die we hebben gescreend. Dit heeft een eenvoudige reden; bedrijven kunnen hun beleid veranderen (en doen dat ook vaak). De meest voorkomende aanpassingen hebben betrekking op retourzendingen. De tijd om een product retour te zenden wordt verkort of verdwijnt zelfs helemaal.

Wees extra voorzichtig met grote aankopen.

Een dure aankoop zou geen groter risico moeten zijn. Maar als er veel geld voor een product wordt gevraagd, bekijken we de algemene voorwaarden vaak iets nauwkeuriger. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Het is aan te raden om te kijken of de winkel die het artikel aanbiedt een geautoriseerde verkoper is. Soms wordt dit aangegeven met een badge die verifieerbaar is op de website van de fabrikant. Als u iets koopt van een verkoper die niet geautoriseerd is, kan het voorkomen dat de fabrikant geen garantie afgeeft als er iets mis gaat met uw aankoop. Zelfs niet met een aankoopbewijs of bon.

Veilig winkelen bij derde partijen.

Wanneer u wilt gaan betalen bij grote webwinkels als Amazon of Bol.com denkt u misschien dat het item dat u wilt kopen door diezelfde winkelier wordt verzonden en verkocht. Dat is echter niet altijd het geval.

Kijk uit voor derde partijen. 

Bij een platform als Bol.com is de kans groot dat je te maken hebt met een winkel binnen een grotere winkel. Namelijk een verkoper van een derde partij die een product op het platform aanbiedt. Grote webwinkels die met derde verkopende partijen als Bol.com samenwerken, zijn onder andere Marktplaats, Amazon en eBay. Een verkopende derde partij is niet moeilijk te herkennen. Op Bol.com staat er onder de prijs dat het betreffende product wordt verkocht door aanbieder <Bedrijfsnaam>. Door op de naam van de aanbieder te klikken kan je zien wat de beoordelingen voor de betreffende derde partij zijn. Klanten die jou zijn voorgegaan hebben cijfers gegeven met betrekking tot productinformatie, levering, retourbeleid en klantcontact. Vervolgens kun je zien hoeveel beoordelingen er zijn gegeven en hoeveel procent van deze beoordelingen positief is.

Met Amazon geven wij er de voorkeur aan dat producten van derden verkopers ook daadwerkelijk door Amazon zelf worden verwerkt en verzonden. Een grote partij als Amazon heeft vaak de logistiek goed georganiseerd en dit zorgt voor meer vertrouwen. Iconov doet onderzoek naar alle verkopende partijen. Ongeacht hoe en waar de producten worden aangeboden. Ons doel is om de slecht presterende bedrijven eruit te vissen.

eBay bestaat volledig uit externe verkopers. De kwaliteit van deze verkopers is wisselend. Er zitten goede en minder goede bedrijven tussen. eBay heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om kopers beter te beschermen tegen schimmige bedrijven. Ook op eBay raden we aan om onderzoek te doen naar de verkoper voordat je een aankoop doet. Als een verkoper van een derde partij beweert een geautoriseerde verkoper te zijn voor een fabrikant, controleer dan bij twijfel dat deze bewering juist is door het te checken bij de fabrikant zelf.

Wees kritisch op de beoordelingen die je leest. 

Hoewel derde verkopende partijen op grote platforms grotendeels legitiem zijn, zijn er helaas gevallen geweest dat bedrijven geld proberen te verdienen met het verkopen van namaakartikelen. Maar het zijn over het algemeen kleinere winkels zonder eigen e-commerce infrastructuur die de boel bedonderen. Het komt ook voor dat bedrijven gratis producten weggeven in ruil voor vijfsterren recensies. Het gaat dan om positieve beoordelingen die zijn gemanipuleerd en niet eerlijk zijn verdiend. Dit wordt allemaal gedaan om vertrouwen te winnen. Recensies die geschreven zijn door echte kopers zijn uiteraard het meest veilig. Een beoordeling op een platform als Bol.com met een tevredenheid van 95 procent of hoger is veilig en betrouwbaar. Dit geldt overigens voor de meeste platforms.

Lees het verzend- en retourbeleid 

Een derde verkopende partij op een platform als Bol.com kan soms een eigen verzend- en retourbeleid hebben, dat afwijkt van het platform zelf. Bekijk op een platform dan ook altijd het profiel van de verkoper. Als u op het profiel niet concreet kunt vinden dat de een derde zich aan het beleid van de grotere site (het digitale platform) houdt, wees dan op uw hoede.

Indien u een artikel koopt via bijvoorbeeld Bol.com en er mocht onverhoopt iets gebeuren, kunt u contact opnemen met het platform. Wijs deze er dan op hoe u wordt behandeld door de wederverkoper. U kunt ook controleren of uw betaalmethode u beschermt tegen schade die wordt veroorzaakt door de winkelier. Bijvoorbeeld de PayPal’s kopersbescherming of misschien een verzekering via uw creditcard. Maar het is altijd beter om dergelijke situaties te proberen te vermijden. Om te zien hoe u online op een veilige manier kunt betalen heeft De Consumentenbond alle online betaalmethoden op een rijtje gezet.

Registreer gratis voor de Iconov nieuwsbrief en ontvang gratis productbeoordelingen en geteste producten in uw inbox. Of ontdek de beste aanbiedingen.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Deel je commentaar en laat ons weten wat je vindt.x
()
x
Iconov
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0