illlogo
Search
Generic filters
Search
Generic filters

Alle keuzes verouderen: Waarom veranderen onze favorieten?

Bij Iconov doen we ons best om elk bericht dat je ons stuurt te lezen. In de loop der jaren zijn de vragen die we het meest consequent tegenkwamen, diegene over hoe we ons werk doen. De bedoeling van dit artikel is om die vraag te beantwoorden.

Wanneer we aankondigen dat we een van onze productbeoordelingen hebben bijgewerkt, willen mensen graag weten of de oude keuze (die ze thuis hebben) nog steeds goed is. Maak je niet druk; in de overgrote meerderheid van de situaties staan we achter onze oudere keuzes. Onze beoordelingen zijn levende documenten die constant ontwikkelen en veranderen als we nieuwe dingen leren over de producten die we aanbevelen. Het ontdekken van nieuwe favorieten en het kiezen van nieuwe producten is een onderdeel van dat proces. Elk product dat we ooit hebben aanbevolen blijft een goede optie, zolang de kwaliteit stabiel blijft en er geen verborgen fouten aan het licht komen. Hetgeen we je uiteraard vertellen, mochten we dat te weten komen.

Bij twijfel raden we altijd aan om de updates op Iconov.nl in de gaten te houden of ons een berichtje te sturen en het te vragen.  Om de terugkerende vraag over voormalige best beoordeelde producten, ’onze favorieten’, goed te kunnen beantwoorden, hebben we de vraag voorgelegd aan de Iconov redactie. Waarom besluiten zij om favorieten te veranderen en goede producten te vervangen door andere (nieuwere) exemplaren? En hoe ontdek je tijdig dat er in de nieuwe tests veranderingen worden doorgevoerd en oude favorieten worden vervangen? Zodat je je kan bedenken voordat je besluit een nieuw product aan te schaffen.

Is een oude keuze nog steeds een goede keuze?

Als algemene regel geldt dat je je zeker moet voelen dat oude, ’als beste geteste’ producten nog steeds goede keuzes zijn. Het kan zijn dat ze niet de allernieuwste functies bevatten of inferieur zijn aan recent uitgebrachte modellen in dezelfde categorie. Als we de keuze maken om een product als beste getest uit te roepen, dan doen we dat uit de overtuiging dat het geselecteerde product lang mee zal gaan en gedurende een langere periode een stabiele waarde zal blijven bieden. We passen onze favoriete keuzes niet aan om onze lezers op te jagen de nieuwste producten aan te schaffen. We verwachten ook niet dat onze lezers een eerdere keuze vervangen door een nieuwere aanbeveling, puur omdat deze nieuw is.

In uitzonderlijke gevallen veranderen we onze keuze achteraf vanwege problemen die niet naar voren kwamen tijdens ons eerste testproces. Bijvoorbeeld een product dat wordt teruggeroepen, uit de handel wordt genomen, een daling kent van de productiekwaliteit, een verslechtering van de bruikbaarheid of met kwaliteitsproblemen te maken heeft die tijdens onze lange termijn testen opduiken. In die gevallen leggen we het probleem uit in een update die vervolgens bovenaan de review komt te staan.

Waarom veranderen de keuzes van Iconov?

Iconov verandert keuzes van productfavorieten om verschillende redenen. We houden altijd rekening met nieuwe modellen die op de markt komen en simpelweg een betere versie blijken in vergelijking met voorgangers. Daarnaast zijn er nieuwe merken of technologieën die worden geïntroduceerd en onze mening over wat het beste is in een bepaalde categorie doet veranderen.  Het komt ook voor dat Iconov zelf verbeterde testcriteria heeft opgenomen. Hoe meer we producten testen en gebruiken des te beter we weten wat belangrijk en minder belangrijk wordt geacht. De lezer neemt hier ook een belangrijke rol in. We ontvangen constant feedback van lezers die ons nieuw inzicht geven in dingen die we al hebben getest. Het komt ook voor dat we nieuwe keuzes aanbevelen omdat alternatieven beter presteren.  Of wanneer een populair product was uitverkocht en weer op voorraad komt. Het kan ook simpelweg zo zijn dat de productie of verkoop wordt stopgezet.

Introductie van nieuwe merken en producten

Onze journalisten en redacteuren blijven constant op de hoogte van nieuwe producten en merken die worden gelanceerd. In alle categorieën bekijken we alles wat op een veelbelovende uitdager lijkt. En tevens alles wat onze lezers met ons delen en waar ze meer over willen weten. Als een huidig topproduct in een bepaalde categorie beter blijkt tijdens het testen dan een nieuwere concurrent, dan blijft die huidige keuze behouden. Soms komt het voor dat we nieuwe modellen of geheel nieuwe producten van nieuwe fabrikanten ontdekken die beter presteren. In die gevallen zijn onze vorige keuzes niet langer de beste optie voor onze lezers.

Als we bijvoorbeeld een bepaalde categorie voor het eerst testen, kunnen we ons door een bepaald product volledig laten inpakken. We zijn dan onder de indruk van een product of simpelweg enthousiast over de prestaties. Maar na een paar jaar ervaring in onze meest recente onderzoeken ontdekten we dat de vorige favoriet niet altijd goed te vergelijken was met de nieuwere merken die er zo’n twee jaar geleden nog niet waren. Een vorige favoriet kan dan nog steeds zo goed presteren als toen we hem voor het eerst testten. En als hij voor u werkt, is er absoluut geen reden om over te stappen. Sommige van de nieuwere producten die op de markt komen overtreffen simpelweg in waarde en kwaliteit.

Nieuwe technologie

Soms dwingt nieuwe technologie ons om anders te kijken naar een productcategorie en onze aanbeveling te heroverwegen. Dit is iets is waar we mee te maken hadden toen we koptelefoons voor Iconov testten. Een paar jaar geleden raadden we meestal bekabelde hoofdtelefoons aan. Omdat er steeds minder bedrijven zijn die hoofdtelefoons met bedrading maken, veranderen onze keuze daarin mee. Bedrade hoofdtelefoons werken nog steeds prima en we blijven ze aanbevelen. Maar tegenwoordig hebben we wel meer draadloze hoofdtelefoons in nieuwe reviews opgenomen dan dat we een paar jaar geleden deden.

Andere categorieën hebben meer agressieve en een vaak onvoorspelbare lancering van nieuwe modellen. Bijvoorbeeld in het geval van TV’s is het een soort van uitdaging om echt de nieuwe functies te kunnen zien en begrijpen. De timing van productreleases lijkt vaak een soort van psychologisch spel van de grote merken. De nieuwe TV model ’X’ is de allerbeste totdat Samsung de nieuwe TV ‘Y’ uitbrengt. Het is als buitenstaander soms lastig te begrijpen wat er echt nieuw aan een televisie is en hoe het vervolgens het kijkplezier drastisch zou verbeteren.  In categorieën zoals TV’s checken we onze reviews voortdurend. We werken ze bij om de ontwikkelingen bij te kunnen houden. Zo kunnen we nieuwe modellen weergeven wanneer ze worden uitgebracht.

Maar nieuw betekent niet altijd beter. En nieuwere modellen vervangen niet automatisch een actuele keuze van een als best getest product. De belangrijkste reden waarom we nieuwe modellen testen, is om mensen op de hoogte te houden. Soms zie je door alle nieuwe technologieën door de bomen het bos niet meer. Daarom proberen we de ontwikkelingen te blijven volgen om lezers te blijven informeren. We stellen ons altijd de vraag of nieuw ook echt daadwerkelijk beter is. Zo niet, dan houden we oudere modellen aan als richtlijn, totdat ze verdwijnen. We begrijpen goed dat bedrijven altijd hun best doen om meer te verkopen maar we zien het als onze taak om de echte verbeteringen te onderscheiden van mooie commerciële beloftes.

En zelfs als we een favoriet product veranderen in iets nieuws en beters, betekent dat niet dat je je oude model direct moet vervangen. Soms is het misschien maar één aspect dat verbeterd is, zoals het geluid, de verbinding of de microfoon. En het is altijd aan de lezer om te beslissen of dat specifieke aspect iets is wat ze waardevol vinden.

Onszelf blijven uitdagen en kritisch evalueren

Hoewel we veel onderzoek doen en testen voordat we een recensie publiceren, blijven we leren over elke productcategorie. Daarnaast zijn we constant in dialoog met deskundigen, onderzoeken we nieuwe informatiebronnen en luisteren we naar ervaringen van onze lezers. Elk lid van het Iconov team blijft producten ook thuis testen, zodat we kunnen zien hoe de producten het in de praktijk doen. We verzamelen alle uitkomsten en gebruiken de informatie om betere productreviews te schrijven.  Kritisch analyseren en nadenken is echt belangrijk voor elke productbeoordeling in elke categorie. Of het nu gaat om de prijs, de materialen of het design.

De manier waarop we een productbeoordeling opbouwen is een uitgebreid proces. We merken dat we hier steeds beter in worden. Dit heeft onlangs geleid tot een heroverweging van de manier waarop we producten benaderen en hoe we bepaalde categorieën evalueren. We kunnen onze favoriete producten vervangen door andere exemplaren, omdat we op een gegeven moment tot een ander inzicht komen. We kunnen op een gegeven moment denken dat het de moeite waard is om iets meer uit te geven. Bijvoorbeeld om een comfortabeler of duurzamer product aan te schaffen. Voorheen zouden onze experts iets bevooroordeeld zijn dat het niet loont om meer geld uit te geven voor een specifiek product. Puur omdat er een soort van onbewuste budgetgrens is. Maar tijden veranderen. En nu denken we dat het de moeite waard is om het dubbele te besteden voor bijvoorbeeld een duurzamer product dat milieuvriendelijker is. En bovendien ook enorm kan besparen op je energierekening .

Feedback van de lezer

Feedback van onze lezers is ook een belangrijke factor in onze beslissing of een favoriet product toch de eerste keus moet blijven. Of dat er wellicht een beter alternatief verkrijgbaar is. We nemen feedback van onze lezers altijd in overweging voor alle updates. Het komt voor dat we onze favorieten vervangen na het ontvangen van feedback van gebruikers. Het delen van ervaringen is van onschatbare waarde en geeft ons de mogelijkheid om betere aanbevelingen te kunnen doen.

We gebruiken de feedback van lezers ook om de keuzes opnieuw te evalueren. Als we een toename van slechte gebruikersreviews zien voor onze keuze, dan kunnen we niet anders dan kritisch nadenken en heroverwegen of we het juiste product tot favoriet hebben verkozen.

Beschikbaarheid voor snelle levering en afname van productie

Als detailhandelaren niet in staat zijn om een product op voorraad te houden en ons productteam geen betrouwbare partner kan vinden, kijken onze redacteuren of ze het product kunnen vervangen door een alternatief dat gemakkelijker verkrijgbaar is. We vinden een bepaald product misschien super goed, vooral als het de juiste prijs heeft. Als het echter vaak is uitverkocht en niet snel genoeg geleverd kan worden, is het voor de meeste mensen moeilijk om dat product aan te bevelen. Soms zijn producten tijdelijk niet op voorraad vanwege problemen in de distributie. Mmaar het komt ook voor dat een product of model beperkt beschikbaar is omdat de productie wordt stopgezet. Wij bekijken elk product apart en beoordelen de situatie. Indien nodig veranderen we onze keuzes.

Problemen met de voorraad komen vooral voor bij huishoudelijke artikelen. Dat gebeurt bijvoorbeeld veel met handdoeken en dekens. We kijken altijd of onze favoriete producten afkomstig zijn van betrouwbare retailers, waarvan we redelijk zeker kunnen zijn dat ze genoeg voorraad aanhouden. Alleen hebben we er zelf geen 100% controle over. Zelfs grote winkeliers kunnen hiermee de fout ingaan.

Hoe kom ik erachter of een product geen aanrader meer is?

Er zijn verschillende manieren om te weten te komen of we een productbeoordeling hebben aangepast of dat we verwachten een keuze te veranderen. We raden alle lezers aan om de updates op Iconov.nl in de gaten te houden en om onze nieuwsbrief te lezen. Maar je mag ons ook gewoon een mailtje sturen en een vraag stellen.

Lees de Iconov nieuwsbrief

In onze nieuwsbrief kondigen we nieuwe productbeoordelingen aan, inclusief eventuele wijzigingen. Alle updates worden scherp in de gaten gehouden door ons update-team. Dit is een tak van onze redactieafdeling die erop toeziet dat de links en informatie in onze productreviews actueel en relevant zijn.

Check onze website

Op Iconov.nl kondigen we regelmatig komende productbeoordelingen aan of beschrijven we kort producten om naar uit te kijken. Hier informeren we onze lezers over nieuwe modellen die op onze radar staan om te beoordelen. Of producten die we interessant vinden maar die we nog niet hebben kunnen testen. Soms schrijven we over een veelbelovend product zonder dat we het zelf hebben kunnen testen. Dit doen we op basis van bijvoorbeeld een gebruikersonderzoek om je te informeren over de laatste ontwikkelingen. En dat we van plan zijn om in de toekomst het product te beoordelen.

Neem contact met ons op

Heb je een vraag en kan je het antwoord niet vinden in een van onze artikelen? Wil je gewoon even controleren of een product dat je hebt gekocht nog steeds goed is? Neem contact met ons op via sociale media, laat een reactie achter, of stuur ons een e-mail. We doe altijd ons best om snel te reageren op alle berichten die we ontvangen. Als we niet direct contact met je kunnen opnemen, zien we in ieder geval zien dat je op zoek bent naar beter bijgewerkte informatie. We kunnen dan ons update-team en de redactie hierover op de hoogte stellen. Als je vragen of ideeën hebt over hoe we onze lezers in de toekomst beter kunnen informeren, stuur ons daar dan ook een e-mail over. We horen graag uw mening.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Deel je commentaar en laat ons weten wat je vindt.x
()
x
Iconov
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0