Search
Generic filters
Search
Generic filters

Waarom sommige favoriete Iconov producten slechte Amazon reviews hebben.

Het team van Iconov werkt hard om de beste producten aan te bevelen die je leven makkelijker, efficiënter, gelukkiger en beter maken. Ons team van journalisten besteedt elk jaar honderden uren aan het testen en beoordelen van verschillende producten. Onderdeel van dit testproces is ook het analyseren van ontelbare productbeoordelingen op Amazon, Bol.com, CoolBlue, Mediamarkt en andere sites. We onderzoeken regelmatig de reviews van veelbelovende producten wanneer we aan een nieuwe test beginnen. De reden dat we productreviews controleren,  is om te kijken hoe een bepaald model over een langere periode presteert. Kortom; we kijken veel naar de beoordelingen van klanten. Maar toch daar zitten ook wat haken en ogen aan.

Over het algemeen zijn positieve beoordelingen een goed teken, terwijl negatieve beoordelingen automatisch een rode vlag aangeven. Maar net zoals vijfsterren beoordelingen geen waterdichte garantie geven op tevredenheid, zo vertellen negatieve beoordelingen ook niet altijd het volledige verhaal.

Op dit moment geeft bijvoorbeeld 11 procent van de mensen een externe harde schijf op Amazon slechts één ster terwijl wij deze harde schijf als een van onze favorieten aanmerken. En 13 procent van de klanten op Bol.com geeft aan helemaal niet onder de indruk te zijn van een waterkoker, die bij ons als beste uit de test kwam. Een flink aantal mensen zijn dus helemaal niet onder de indruk of simpel gezegd geheel ontevreden. Maar liefst 20 procent van de recensies op Mediamarkt.nl voor onze favoriete scanner geeft slechts één ster. Lezers die dit opmerken vragen ons vaak terecht waarom we nog steeds producten aanbevelen die op dergelijke klantenreviews toch regelmatig een onvoldoende scoren.

Het klinkt allemaal tegenstrijdig. En we begrijpen dat het onlogisch is om op een van onze aanbevelingen te klikken, een product te bestellen en dan vervolgens geconfronteerd te worden met een heleboel negatieve beoordelingen. Maar we hebben een goede verklaring waarom negatieve reviews niet per definitie over een slecht product gaan.

1. Iconov test eerst alles en beoordeelt erna.

Soms laten mensen reviews achter op sites als Amazon of Bol.com zonder alle andere beschikbare opties grondig te hebben getest. Maar dat heeft Iconov wel gedaan. In categorieën waar in principe alle producten matig presteren is onze aanbeveling uiteindelijk de beste beschikbare optie. Dit geldt bijvoorbeeld voor printers. Wij zijn van mening dat alle printers matig zijn. Printers leiden in principe altijd tot gedoe. Maar onze keuze is dan het minst slecht. Tussen alle printers konden we gewoon geen betere vinden. Dan kom je automatisch uit bij een printer die niet door iedereen positief beoordeeld wordt. Maar de gebruiker weet dan niet hoe de printer die hij gebruikt presteert in verhouding tot andere printers. We zijn daarom niet verbaasd dat onze keuze negatieve recensies heeft.

Met anti-muggenstekkers is het een beetje hetzelfde verhaal. Geen enkele anti-muggenstekker is 100% effectief. Zelfs niet onze favoriet. We staan achter onze aanbevelingen, maar tegelijkertijd verwachten we enkele reacties van consumenten te zien van mensen die onze favoriet ook hebben gebruikt en toch gebeten zijn door stekende insecten.

Als we zeggen dat een bepaald product het beste in z’n categorie is, zijn we gedwongen om eerst alle alternatieven te testen. En dus te kijken naar het hele plaatje. Om vervolgens dan pas een beoordeling te geven. We proberen in alle testen en beoordelingen zo transparant mogelijk te zijn en met relevante argumenten te komen. Maar soms is het echt een enorme uitdaging. Onze beoordelingen geven altijd onze eerlijke mening weer, nadat we alle opties hebben overwogen. Het is nooit onze intentie om lezers opzettelijk te misleiden. Maar soms is een middelmatig product het beste wat je kunt krijgen.

2. De beoordelingen zijn nep.

Net als bij positieve recensies kunnen negatieve recensies nep zijn. Reviews worden vaak anoniem achtergelaten en je kan er dus niet zeker van zijn dat een recensie echt is. Ook een kritische review kan nep zijn. Op de website fakespot.com is het mogelijk om gemanipuleerde reviews of gekochte reviews op Amazon.com te achterhalen. Helaas is het, op moment van schrijven, alleen mogelijk om reviews te controleren op Amazon.com en niet op Amazon.nl.  Het is een nuttig hulpmiddel om te achterhalen of een review echt of nep is. Jammer genoeg komt het voor dat bedrijven soms valse recensies kopen. Dit is een van de redenen dat een slecht cijfer op Fakespot.com niet noodzakelijkerwijs betekent dat het product zelf vreselijk is. Soms vragen bedrijven hun klanten ook om recensies te schrijven via een app of voor een promotie in ruil voor korting. En een hoog aantal recensies in dezelfde taal kan aanleiding zijn om een slecht cijfer van Fakespot te ontvangen. Wil je Fakespot gebruiken voor het analyseren van reviews op Amazon.com? Dan raden we je aan om een slecht cijfer op Fakespot als een indicatie te gebruiken. En om vervolgens op basis daarvan voorzichtig te werk te gaan.

3. Slechte beoordelingen gaan niet altijd over het product zelf.

Soms laten mensen negatieve recensies achter als ze slechte ervaringen hebben met bijvoorbeeld verzending, levering of klantenservice. Allemaal factoren die zeker van belang zijn als je een aankoop doet. Desalniettemin is het geen weerspiegeling van de kwaliteit van het artikel. Het zegt iets over de beleving van de aankoop, maar niet over de prestaties van het product zelf. Dit probleem kwam aan het licht bij het analyseren van klantbeoordelingen voor externe optische schijven. Veel gebruikers hadden commentaar en klaagden over de onhandige software of bepaalde incompatibiliteiten van het besturingssysteem. Dit in plaats van over de schijven zelf.

Andere categorieën waar klanten problemen met de garantie en klantenservice ondervinden zijn producten als koelkasten, wasmachines en drogers. Voor dit soort elektronische apparaten kunnen Amazon reviews een verzamelplaats worden. Een verzamelplaats voor mensen die negatieve ervaringen delen en hun frustratie uiten, ongeacht bij welke winkelier ze de aankoop hebben gedaan.

4. De beoordelingen gaan over een andere versie van het product.

Soms groepeert Amazon verschillende versies van een product op dezelfde pagina. Dit betekent dat niet alle reviews van toepassing zijn op bijvoorbeeld een nieuw model. Als het Iconov team een model kiest en als beste test, doen ze dat niet voor niets.

5. Het product heeft te maken met vervalsing.

Soms krijgen mensen bij het online bestellen via Amazon, Bol.com, eBay of Alibaba een slechte vervalsing in plaats van het echte artikel dat ze besteld hebben. Dit soort nepproducten of piraterij kan leiden tot negatieve recensies op basis van een oplichting. Het heeft niets te maken met het originele product van de fabrikant, dat wij hebben beoordeeld.

Amazon heeft stappen ondernomen om de strijd met vervalsers aan te gaan. Veel mensen vragen zich af hoe ze kunnen voorkomen dat ze een nepexemplaar bestellen. Onze aanbeveling is om even de tijd te nemen voordat u beslist om het product dat u ziet te kopen.  Lees eerst alle beschikbare recensies van verkopers . Niet alleen de productbeoordelingen. En kijk naar items “verzonden en verkocht door Amazon” om te zien of er misschien iets niet klopt. Op Bol.com is er ook vergelijkbare informatie om te zien of de verkopende partij betrouwbaar is.

6. Mensen hebben soms onrealistische verwachtingen.

Soms plaatsen consumenten negatieve recensies nadat ze een product verkeerd hebben gebruikt. Ze lezen de instructies te snel (of helemaal niet), vergeten bijvoorbeeld om de plastic verpakking van de binnenkant van een filter af te halen en klagen vervolgens dan dat het product niet naar behoren werkt. Daarnaast komt het ook voor dat consumenten onrealistische verwachtingen hebben. De beste budget hoofdtelefoons kunnen immers niet voorkomen dat het budget hoofdtelefoons zijn. Bij een lage prijs en gebruik van goedkope materialen is het niet altijd realistisch om dezelfde verwachtingen te hebben als een concurrerend product in een hogere prijscategorie.

7. Het product is veranderd of aangepast.

Het komt voor dat de kwaliteit van producten of diensten verslechtert. Wanneer we ontdekken dat producten worden aangepast en dat veranderingen een negatieve uitwerking hebben op het functioneren, testen we het product vaak opnieuw.  Dit doen we om te bepalen of we onze aanbeveling moeten aanpassen. Als u zich zorgen maakt dat een product kan zijn veranderd sinds we het hebben beoordeeld, laat dan een bericht achter in onze commentaarsectie. Of neem contact met ons op.

Het is ook belangrijk om te realiseren dat slechte ervaringen vaak oververtegenwoordigd zijn in de klantbeoordelingen. Mensen die een goede reden hebben om boos te zijn, zullen sneller een recensie achterlaten dan iemand die volledig tevreden is met z’n aankoop.

Iconov vindt dat het verkrijgen van goede, onbevooroordeelde informatie belangrijk is om te beslissen over je aankoop. Bij elke aanbeveling die we doen en de testen die we uitvoeren, nemen we ook altijd de feedback van onze lezers mee. Ongeacht of u Iconov  gebruikt als een van de verschillende informatiebronnen in uw eigen productonderzoek. Of dat u ons bijvoorbeeld op ons woord gelooft, zonder extra onderzoek te doen. Wij willen uiteindelijk dat u precies krijgt wat u voor ogen heeft.

Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ilya
Ilya
1 year ago

Awesome!

Ilya
Ilya
1 year ago

Awesome!

Ilya
Ilya
1 year ago

Awesome-2!

3
0
Deel je commentaar en laat ons weten wat je vindt.x
()
x
Iconov
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0